Co jeść, aby schudnąć raz na zawsze?

dieta odchudzajaca

Dieta odchudzająca wiąże się między innymi z obniżeniem wartości kalorycznej posiłków i zwiększeniem aktywności fizycznej. Jak skutecznie schudnąć i czy istnieją na to cudowne sposoby? Diety cud tak naprawdę nie zdziałają cudów, mogą przyczynić się do chwilowej utraty tkanki tłuszczowej i wody, ale kilogramy wrócą i będziemy tyć ze zwiększoną siłą. Właśnie wtedy mówimy o efekcie jojo. Jak zatem efektywnie chudnąć, nie narażając swojego organizmu na wahania wagi?

1. Wyrzuć ze swojego życia słowo dieta odchudzająca!

Aby raz na zawsze pożegnać się ze zbędnymi kilogramami należy zmienić myślenie. Krótkotrwałe obniżenie kalorii nie przyczyni się do długotrwałych efektów. Tym bardziej jeżeli przeczytamy w internecie o całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów, unikaniu tłuszczy, czy oparciu swojego jadłospisu tylko o produkty białkowe powinna zapalić się nam czerwona lampka. Tak naprawdę słowo dieta odchudzająca oznacza zmianę stylu życia, zdrowe odżywianie. Wprowadzajmy ją po to, aby zachować szczupłą sylwetkę, czuć się lepiej, mieć mniej tkanki tłuszczowej i więcej energii. Oczywiście nie oznacza to, że już nigdy nie będziemy mogli pozwolić sobie na zjedzenie kawałka pizzy w ramach cheat meal, ale należy na co dzień zadbać o dostarczanie wartościowych składników do jadłospisu. Ciasto może zostać posłodzone stewią lub ksylitolem, zamiast czekolady mlecznej do babeczek można użyć wysokiej jakości kakao, a zwykłą mąkę pszenną zamienić na pełnoziarnistą. Taka zmiana żywienia powinna następować  powoli, aż organizm sam się przyzwyczai do produktów wysokiej jakości i uniezależni od cukru.

dieta odchudzająca

2. Co jeść, żeby schudnąć? Wiedza to podstawa

Dieta odchudzająca, jako zbiór zasad zdrowego żywienia wymaga niestety ruszenia głową. Nie wszystkie informacje zawarte w internecie są prawdziwe, dlatego warto przeglądać blogi i serwisy prowadzone przez dietetyków lub wybrać się do niego osobiście. Aby dokonać zmiany sposobu żywienia należy zapoznać się z takimi pojęciami jak węglowodany, białka, tłuszcze, kaloryczność, witaminy, indeks i ładunek glikemiczny. Oczywiście jadłospis osoby chorej na cukrzyce, nadciśnienie lub Hashimoto będzie wyglądał inaczej, konieczna będzie w tym przypadku wizyta u lekarza.

Ogólna zasada dietetyków sprowadza się do tego, że można jeść (prawie) wszystko, ale z umiarem. Należy oczywiście wyłączyć z diety cukier, tłuszcze trans zawarte w większości słodyczy ze sklepu oraz wszystkie przetworzone pokarmy. Skąd mamy wiedzieć, które są zdrowe? Należy czytać składy na opakowaniach.

dieta odchudzająca

3. Czego nie jeść na diecie odchudzającej?

Jednym ze sprawców chorób cywilizacyjnych, czyli np. otyłości są tłuszcze trans. Zawarte są w na pozór niegroźnych produktach, takich jak ładnie udekorowane babeczki w supermarkecie, chipsy, chrupki, większość sklepowych słodyczy, no i oczywiście pięknie pachnące dania typu fast food. Na etykiecie nie zobaczymy napisu „uwaga tłuszcze trans”, ukryją się one pod postacią np. tłuszczy utwardzonych lub uwodornionych. Podobnie cukier, nazywany białą śmiercią należy znacznie ograniczyć. Tylko dawka czyni, że dany produkt jest trucizną. Jedna łyżeczka cukru dziennie nikogo nie zabije, ale lepszym rozwiązaniem będzie korzystanie z dobrodziejstwa natury, jakimi są stewia, ksylitol lub syrop klonowy.

A co ze składem produktów, które zawierają „E”? Każdy produkt musi otrzymać pozytywną opinie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, co oznacza, że teoretycznie produkty z długą listą „E” nie są szkodliwe, ale wszystko z umiarem! Na co dzień należy wybierać produkty jak najbardziej naturalne, których skład ogranicza się do kilku punktów na opakowaniu.

Jeżeli będziemy mieć świadomość, co tak naprawdę znajduje się pod pięknie wyglądającym płaszczykiem, odechce nam się jeść takich rzeczy. Ponadto świadomość zawału serca lub cukrzycy również może skutecznie odstraszyć nas przed takimi grzechami żywieniowymi.

dieta odchudzająca

4. Zdrowe odżywianie – najważniejsze zasady

Głodówki i restrykcyjne diety nie doprowadzą do pożądanego efektu, dlatego trzeba zacząć zmianę stopniowo. Rozpoczęcie diety odchudzającej nie może być zbyt gwałtowne, ponieważ doprowadzi to tylko do frustracji i stresu. Z czasem organizm sam przyzwyczaja się do zmian i będzie je wymuszał. Jeżeli zaczniemy jeść co 3 godziny mały posiłek, to z czasem będziemy odczuwać głód o stałych porach. Ponadto warto wprowadzić na stałe do jadłospisu błonnik, który wchłania wodę i pęcznieje w żołądku, dzięki temu dłużej czujemy sytość. Źródła błonnika to: warzywa, owoce (kwasy owocowe np. ocet jabłkowy), produkty z pełnego ziarna.

Stałym gościem na naszych talerzach powinny być przyprawy, które są naturalnymi spalaczami tłuszczu, takie jak pieprz, chili, kurkuma, chrzan, cynamon. Sekretem diety jest również odpowiednie nawodnienie organizmu, należy pić ok. 2 litry wody dziennie oraz herbatę zieloną, która podkręci metabolizm. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest regularne jedzenie ciepłych zup warzywnych, bez śmietany, które mają małe kalorii, więc możemy najeść się nimi do syta.

Na początku odchudzania warto również liczyć kalorie, dzięki temu będziemy wiedzieć, na jakie produkty możemy pozwolić sobie częściej, a na jakie sporadycznie. Dostępne są aplikacje na smartfona, które obliczają również ilość składników odżywczych. Tym sposobem nabędziemy wiedzę, które produkty pomogą nam schudnąć, a następnie stabilizować wagę.