Jak zacząć uprawiać sport? Poznaj 5 zasad

Jak zacząć uprawiać sport?

Jeżeli ostatni raz mieliśmy do czynienia ze sportem w czasach szkolnych, kiedy to dyscypliny były z góry narzucone, trudno się nie zniechęcić. Wprowadzenie do swojego życia przygody ze sportem jako regularnej aktywności fizycznej jest zawsze dobrym wyborem, jednak rzucając się na głęboką wodę, wybierając konkretną dyscyplinę, szybko możemy zrezygnować z aktywnego trybu życia. Dlaczego tak się dzieje? Jak zacząć uprawiać sport?

1. Jak zacząć uprawiać sport? Zmień myślenie

Jeżeli ćwiczymy „za karę”, sport nie sprawia nam radości, to może najwyższy czas zmienić dyscyplinę? Zacząć jest łatwo, ale trudniej wytrwać. Aktywność fizyczna musi być stałym elementem naszego życia, który po pewnym czasie będzie oczywisty. Nie musi od razu to być pasja, ale zwyczajna przyjemność ruchu. Pora wiosenna i letnia jest najlepszym czasem na zmiany, w mroźne dni niestety motywacja może spadać, dlatego warto przyzwyczaić się do sportu, kiedy mamy więcej energii i pogoda dopisuje.

2. Próbuj wszystkiego

Nie musimy skupiać się od razu na jednej dyscyplinie, warto próbować nowych i znaleźć tę, która naprawdę sprawia przyjemność. Latem może to być koszykówka albo siatkówka plażowa, zimą możemy kontynuować grę na hali. Rekreacyjna jazda na rowerze w ciepły letni wieczór jest przyjemnością samą w sobie, a jeżeli polubimy ten sport, warto w mroźne dni przenieść się do klubu fitness na spinning lub indor cycling, czyli grupową jazdę na rowerze stacjonarnym. Warto spróbować zacząć od rekreacyjnych treningów, które możliwe, że zamienimy w naszą pasję.

3. Przyzwyczaj organizm

Może to dziwnie zabrzmieć, ale nasz organizm może przeżyć mały szok, kiedy od razu poddamy go próbie wysiłkowej. Zakwasy i zniechęcenie murowane. Musimy przyzwyczajać się do aktywności stopniowo – szybko spacerując, truchtając, jeżdżąc na rolkach lub rowerze. Początkowo nie spodziewajmy się spektakularnych dystansów, róbmy to dla zdrowia i przyjemności. Zaczynając uprawiać jogging, prawdopodobnie na początku będziemy truchtać 10 minut, jednak z czasem zobaczymy pierwsze efekty, będziemy mierzyć czas, przebyte kilometry i uzależnimy się od endorfin. Powolne oswajanie się z wysiłkiem pozwala stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń oraz budować wydolność oddechową.

4. Stawiaj na różnorodność

Raczej niewielu z nas lubi monotonię, jeżeli codziennie będziemy pokonywać tę samą trasę o określonej długości, albo trenować na siłowni na kilku wybranych sprzętach, to nie dość, że nie będzie efektów, ale w dodatku szybko się znudzimy. Zmiana trasy, dystansu, sposobu ćwiczeń (np. z cardio na interwały) pomoże nam przekraczać coraz to nowe granice, a organizm po pewnym czasie sam będzie o to prosił. Zdecydowanie warto zainwestować w gadżety, które mierzą puls lub wybrać aplikację na telefon motywujące nas do ćwiczeń, pozwalające udostępnić wyniki i postępy w mediach społecznościowych. A przecież każdy lubi chwalić się swoją sprawnością i dokonaniami.

5. Nagradzaj siebie

Jak się  okazuje, lenistwo jest przyjemniejsze, jeżeli zostało poprzedzone aktywnie spędzonym dniem i kiedy byliśmy dumni ze swojej wytrwałości. Nagrody są bardzo ważne w naszym życiu, o ile nie wpadniemy w pułapkę myślenia tylko o nagrodzie, jako najprzyjemniejszej części treningu. Marzenie o pączku podczas biegania mija się z celem. Aktywność fizyczna jest częścią świadomego zdrowego życia, również w kwestii żywienia. Jak nagradzać samego siebie? Po aktywnym dniu można zrelaksować się w ciepłej kąpieli, przeprowadzić zabiegi pielęgnacyjne, zrobić to, na co mamy akurat ochotę – obejrzeć mecz, poczytać książkę, zjeść pyszny, zdrowy posiłek. A gdy akurat brakuje czasu tylko dla siebie, dobrym pomysłem jest stworzenie listy życzeń i przyjemności, które będziemy wykreślać w ciągu miesiąca. A może kolejną motywacją do aktywnego trybu życia będzie prowadzenie bloga i dzielenie się doświadczeniami? Wszystko jest w zasięgu ręki.