dieta pudełkowa

Dzisiaj mija pełny miesiąc na diecie pudełkowej. Pięć posiłków każdego dnia, od poniedziałku do niedzieli, 2100 kalorii dziennie. Przyznam szczerze, że jestem zadowolony z efektów diety. Plusów jest kilka – i to nie tylko tych związanych ze zrzuceniem kilku kilogramów czy samopoczuciem. Wcześniej czytałem o skutkach bycia na diecie pudełkowej i miałem mieszane uczucia. Jak było i jest u mnie i co mogę powiedzieć po miesiącu?

 

Dieta pudełkowa

Zdjęcie: sałatka z komosa ryżowa, twarożkiem, grejpfrutem i pestkami dyni

Po pierwsze:

Było smacznie i różnorodnie. Sam z pewnością nie urozmaiciłbym tak swojej diety. Brakowałoby mi czasu, pomysłów i samozaparcia, żeby każdego dnia przygotować 5 posiłków. Tak samo kupić produkty potrzebne do ich przygotowania. 

Po drugie:

Nawet nie wiecie, jak ważny jest podwieczorek. Pamiętacie podwieczorki w przedszkolach? Teraz tego nie praktykujemy, a szkoda. Opowiem, jak ważny jest podwieczorek, bo sam zacząłem zwracać na to mocno uwagę.

Po trzecie:

Czuję się lepiej dzięki regularnemu jedzeniu, różnorodnym daniom, lekkim posiłkom i optymalnym porcjom. Niczego nie było za dużo i niczego nigdy nie było za mało. Czasem było słono, czasem słodko, a czasem wytrawnie.

Dieta pudełkowaZdjęcie: Jaglane kopytka bez glutenu z salsą pomidorową

Catering dietetyczny, a ćwiczenia dodatkowe

Ważnym aspektem przy wyborze diety jest to, czy ćwiczymy regularnie. Osoby prowadzące siedzący tryb życia, mające siedzącą pracę i uważające ćwiczenia za coś zbędnego powinny wybierać dietę o obniżonym poziomie kalorycznym, np. 1700 czy 1900. Dziennie potrzebujemy 2000 kalorii, a zjadając nieco mniej sprawiamy, że nasz organizm pobiera brakującą energię z zapasów tkanki tłuszczowej. Ta mała różnica może po miesiącu lub dłużej okazać się znacząca i widoczna.

Jeśli ćwiczymy regularnie, biegamy, chodzimy na siłownię lub codziennie do pracy jeździmy rowerem, dieta pudełkowa mniej niż 2000 lub nawet 2000 kalorii może być niewystarczająca. Spalamy więcej dzięki aktywności fizycznej i ostatecznie – zjadając np. 5 posiłków o łącznej wartości 2000 kalorii – wciąż będziemy głodni. Warto zatem wcześniej zastanowić się, jak często ćwiczymy w ciągu tygodnia, ile kalorii średnio spalamy i jakie posiłki powinniśmy wybrać, aby „nie dojadać”, nie czuć głodu i zapewnić organizmowi odpowiednią ilość kalorii. Możemy wybrać dietę nieco ponad 2000 lub nawet 2600 kalorii, jeśli trenujemy przez cały tydzień. Zdarzało mi się, ż w tygodniu ćwiczyłem więcej i mój organizm domagał się dodatkowych kalorii. Dla osób ćwiczących np. codziennie siłowo odpowiednia może być dieta pudełkowa nawet 3100 kalorii.

Dieta pudełkowa

Zdjęcie: wiosenna sałatka z kaszą jaglaną, jajkami, sosem jogurtowym z migdałami i kiełkami

Idea podwieczorku – warto wprowadzić ją w życie

Przejście na dietę pudełkową przypomniało mi, jak ważnym posiłkiem w ciągu dnia jest podwieczorek. O ile sporo osób pamięta o drugim śniadaniu, o tyle idea podwieczorku trochę zanika.

W pracy jemy obiad, wychodzimy i zjadamy w domu kolację (często niestety dość obfitą). Niestety czas między obiadem a kolejnym posiłkiem często się wydłuża. Obiad zazwyczaj zjadamy ok. 12.00-14.00 (oczywiście nie wszyscy). Później do zakończenia pracy mamy 4, a czasem 5 godzin. Kolejne godziny pochłania nam dojazd do domu. Ostatecznie w wielu przypadkach okazuje się, że luka między obiadem a kolacją jest spora. Jakie są tego efekty? Na kolację zjadamy dużo… zdecydowanie za dużo Głód zwycięża, a my na koniec dnia możemy czuć się przejedzeni i ociężali. Organizm nie może spalić nadmiernej ilości kalorii do końca dnia i zostają one zmagazynowane w postaci tłuszczu. Przypomniało mi się powiedzenie: „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Kolacja nie powinna być obfita, nie powinniśmy jeść późno – to wiemy wszyscy.

Podwieczorek może wyregulować cukier we krwi i z pewnością sprawi, że nie będziemy na koniec dnia ogromnie głodni. Jedząc podwieczorek około 17.00, będziemy mogli po powrocie do domu zjeść już tylko lekką kolację i pójść spokojnie spać.

 Dieta pudełkowa

Zdjęcie: mus czekoladowy z kaszy jaglanej z musem truskawkowym

Kaloryczność i podział makroskładników

W moim planie dietetycznym Vega został wybrany następujący podział makroskładników:

  • 10-15% białko,
  • 55-65% węglowodany,
  • 25-30% tłuszcze.

Ze względu na to, że uprawiam sport postanowiłem suplementować się białkiem wegańskim, aby nie stracić masy mięśniowej. Wiele osób pisało, że niektóre diety doprowadzają do całkowitego spadku wagi wraz z masą mięśniową. Mimo że zaczęłam suplementować się w połowie bycia na diecie pudełkowej, to nie zauważyłem utraty masy mięśniowej. Sam podział makroskładników jest idealny dla osób, które chcą stracić na wadze i pozbyć się tkanki tłuszczowej. Dlatego warto zapoznać się z planami dietetycznymi, które są dostosowane do różnych osób.

Dieta pudełkowa

Zdjęcia:  Pulpeciki z soczewicy z makaronem i sosem pomidorowym

Przykładowe menu i zdjęcia

Oto przykładowe menu, jakie otrzymywałem w ciągu tego miesiąca.

DZIEŃ 1

Śniadanie: Budyń jaglany z letnimi owocami

II Śniadanie: Zupa krem z młodej marchewki i ananasa

Obiad: Ziołowe curry z dorszem, fasolką i dzikim ryżem

Podwieczorek: Fit trufle kokosowo-migdałowe

Kolacja: Carpaccio z buraka z fetą i orzechami włoskimi

Dieta pudełkowa

Zdjęcie: Kasza jęczmienna z łososiem z meksykańskim sosem mole poblano

DZIEŃ 2

Śniadanie: Ciabatta z pastą jajeczną z pieczoną papryką

II Śniadanie: Sałatka z fetą, selerem i melonem

Obiad: Letnie risotto z pieczarkami i warzywami

Podwieczorek: Chocolate chip cookies z płatków owsianych

Kolacja: Roladki z tortilli pełnoziarnistej z tuńczykiem i kukurydzą

Dieta pudełkowa

Zdjęcie: Burgery z ciecierzycy z kaszą gryczaną zjedzone na dworze 😉

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że przyzwyczaiłem się do jedzenia sałatek na drugie śniadanie. Ten posiłek również był odpowiednim daniem na doładowanie energii w ciągu dnia. Kolejną niespodzianką, jak pisałem wcześniej, były dla mnie podwieczorki. Jedno z dań szczególnie mnie zaskoczyło – FIT NUTELLA! Krem z awokado, bananów, kakao i orzechów smakował fenomenalnie.

Jeśli macie wątpliwości, czy spróbować diety pudełkowej i skorzystać z cateringu dietetycznego, spróbujcie. Naprawdę warto sprawdzić, jak będziecie się czuć, jakie smaki możecie poznać, jak bardzo systematyczne jedzenie posiłków zmienia ciało i metabolizm. Co więcej, codziennie o 7.00 miałem posiłki u siebie, co regulowało już mój system dnia. Posiłki są przygotowywane przez fit-catering.pl indywidualnie dla każdej osoby – zgodnie z jej potrzebami i wymaganiami.

Przeczytaj również:  Catering dietetyczny – dlaczego warto spróbować